top of page

SØMHUSET VANT PINSJKLYPA



Foran en fullsatt sal på Eventyraften i Oslo Konserthus, mottok Else Holm og Sømhuset tidenes første «Pinsjklype» for sitt mangeårig arbeid med å reparere sport- og friluftsutstyr. Pinsjklypa er en helt ny pris som deles ut til en bransjeaktør som jobber for å gjøre friluftslivet grønnere og mer inkluderende. Bak utdelingen står Pinsj.no, en grønn portal som gjennom bruktsalg, utleie, utlån og inspirasjon skal redusere friluftslivet sitt fotavtrykk.






-Dessverre så er det sånn at mange av oss som er glade i å være på tur, også er litt for glade i å kjøpe nytt turutstyr. Skal vi redusere klimaavtrykket vårt og ta bedre vare på naturen, må vi redusere forbruket vårt av nytt utstyr. Vi må leie, låne, dele og reparere mer. I Pinsj ønsker vi å hedre de som jobber for dette, og bestemte oss derfor for å dele ut Pinsjklypa, sier Trygve Sunde Kolderup, daglig leder i Pinsj.


Det var fem finalister som konkurrerte om den første prisen; Recouture, Sømhuset, Northern Playground, Barents Outdoor og BUA. Over tusen personer hadde stemt på en eller flere av finalistene, og da prisen ble delt ut på lørdagens Eventyraften i Oslo Konserthus, var det «Sømhuset» som måtte opp på scenen for å motta den grønne klesklypa.





- I år er det tretti år siden Sømhuset reparerte den første turjakka. Nå reparerer systua i Bærum omtrent 4000 sport- og friluftsplagg i året – og hvis man regner med at et nytt friluftsprodukt har et klimaavtrykk på omtrent 25 kg co2, så reduserer reparasjonene hos Sømhuset alene friluftslivets fotavtrykk med 100 tonn co2 hvert eneste år. Det gjør dem til en fortjent prisvinner, sier Kolderup.


Prisvinner Else Holm, daglig leder på Sømhuset, var tydelig stolt av prisen og fortalte at hun merker en økende bevissthet rundt reparasjon hos norske friluftsfolk.





-Takk til alle som stemte på oss. Vi må ta bedre vare på utstyret vi har bruke det vi har

lenger. Nå skal vi sette prisen på hylla og jobbe videre for at enda flere reparerer det de har, sier Holm.


Målet med utdeling av Pinsjklypa er at den skal inspirere bransjen og dytte den i en grønnere retning.


- Derfor gleder vi oss allerede til vi skal dele ut prisen igjen til neste år. Da håper vi at enda flere bransjeaktører har jobbet for grønne, inkluderende og klimavennlige initiativ, sier Kolderup



 



Mer info:

Comments


bottom of page