– Beklager, det passet litt dårlig allikevel! Kan jeg komme og se på den jakka i morgen istedet? Ved 19.30 tiden?
Neeeeei...Og jeg som hadde hastet hjem og droppet kaffe med en god venn for å være hjemme. Og nei, du kan ikke komme i morgen kl 19.30, for det er midt i leggetid for ungene. – Og nei, jeg vet ikke når de har sovnet!
Kjenner du deg igjen? Det er en frustrerende opplevelse. Å vente på folk, som ikke kommer, eller endrer planer. Eller ikke vil kjøpe allikevel.

Og til deg som gjerne vil kjøpe brukt – kunne du ikke tenkt deg å se utstyret før du kjøper det?
Hva tenker du er mest vanlig når du handler brukt med hjemlevering på døra? At du blir positivt eller negativt overrasket?
Pinsj lanserer nå BRUKTSALG I BUTIKK. Genialt enkelt, og ganske enkelt genialt.
Det fungerer i korte trekk slik:
Legg ut annonse for salg på Pinsj
Send forespørsel til ønsket butikk
Lever produktet til salg i butikk.
Kjøper vippser deg direkte, du mottar 100% av salgssummen.
Om ikke utstyret blir solgt innen 6 uker må du hente det igjen.

Så hvorfor ikke overlate hele salgsjobben til en grønn plattform og en butikk i stedet? Lever når du vil, og la dem gjøre resten! I en butikk er det allerede kjøpevillige kunder som vil bli positivt overrasket ved å finne et bruktkupp blant nye produkter.
Antageligvis vil du også få langt flere potensielle kjøpere til utstyret ditt. Folk kan se, kjenne og sjekke kvalitet og tilstand. Vi vet at mange er skeptiske til tilstanden på et bruktprodukt. Nå kan kundene, se, kjenne, prøve utstyret ditt - før de kjøper.
Butikk vil altså først vurdere om de vil selge produktet ditt. Forespørselen sender du enkelt med et par klikk. Ulikt utstyr vil passe hos ulike butikker, og det må være av en kvalitet og standard de er fornøyd med. Butikken har altså allerede gitt et godkjent-stempel på produktet ditt ved å ta det inn i butikken deres. Det vil antakeligvis gjøre det lettere å få en høyere pris på ditt salg.
På liknende tjenester vil du bli avspist en solid andel av salgssummen, typisk 20-40 %. For å omgå brukthandel-lovverket, så har verken Pinsj eller butikken noe med selve kjøpet å gjøre. Det skjer direkte med Vipps mellom eier og kunde.

Så hva får Pinsj igjen for dette da?
Godt spørsmål. Vi elsker å skape nye tjenester som gir økt deling, gjenbruk og sirkularitet. Vi håper selvfølgelig at det gir oss mer trafikk og mer brukere. Dessuten så gir det oss en styrket posisjon i bruktsalg-universet. Dette er nyttig i og med at vi har i første omgang utviklet tjenester og bliltt kjent for utleie. Men Pinsj skal definitivt ha fokus på både bruktsalg og utleie. Forbrukere ønsker å se alle grønne muligheter i ett søk. I dagens jungel av bruktsalg og utleiemuligheter, er det ofte veldig uklart hva som mest prisgunstig hvis du skal på en packraft-tur eller to i året, er det å kjøpe brukt eller å leie?
Og hva får butikken igjen for dette?
Bruktsalg med Pinsj i butikk gir ingen direkte inntekter til butikken. Dette vil altså i praksis bety mer arbeid – uten mer inntekter. Men også for butikkene vil bruktsalget ha en spennende oppside. Butikkene lever av å selge nytt. Og med det har de alltid et behov og ønske om å få nye kunder inn i butikk. Kanskje er det noe annet du trenger? Men kanskje enda viktigere – med å etablere bruktsalg i deres butikk, så kommuniserer butikken tydelig at de ønsker å bidra til en mer sirkulær fremtid. De har innsett at "KJØP, KJØP, KJØP" ikke nødvendigvis er den personligheten de ønsker å være. De har innsett at fremtiden fordrer at mye må endres i forbruksmønsteret vårt. Bare det er en god grunn til å støtte oppunder disse butikkene. Denne butikken er rett og slett en bra butikk, som ikke har ensporet fokus på selge mest mulig, for enhver pris.
Bruktannonsene for utstyret i butikkene vil også synliggjøres og markedsføres via Pinsj sine kanaler. Butikken vil etterhvert få en egen profilside, slik at alle enkelt kan gå inn på Pinsj og se hva butikken har tilgjengelig i bruktavdelingen.
Alt dette vil gjøre det enklere for butikken å finne kjøpere til utstyret ditt, og du ville sannsynligvis kunne selge det raskere og til en bedre pris. Og med det skulle alle parter være fornøyde!
Og du slipper å svare på en rekke e-poster og få folk som kommer eller ikke kommer på døra.
