Acerca de
BLI MEDEIER I PINSJ
Informasjon oppdatert aug 2024
Vil du være med og gjøre fritiden din mer bærekraftig?
Og samtidig utfordre bransjen til å satse mer på grønne tjenester og produkter?
REGISTRÈR DIN INTERESSE OG VI HOLDER DEG ORIENTERT
PINSJ er en digital plattform for grønne valg. I kjernen ligger funksjonalitet hvor både privatpersoner og bransjeaktører enkelt kan drive utleie eller bruktsalg av sport- og friluftsutstyr. I tillegg er det utviklet utleiemodul spesielt rettet mot profesjonelle og semiprofesjonelle i SMB-markedet, samt bruksalgspiloten "Bruktsalg i butikk".
PINSJ vil utfordre både bransje og forbrukere, samt støtte og legge til rette for grønne og ansvarlige valg ved å samle avtrykksreduserende tjenester på ett sted.
KEY BULLETS OM PINSJ - 2024.
-
Pinsj ble lansert for åpent marked mars 2022 og har per i dag 3600 brukere med ca 3300 annonser.
-
Pinsj er eid av 320 eiere "private" eiere, samt G64 Vekst og Fredensborg Fritid som investorselskaper. Vi ønsker å bli flest mulig.
-
Vår misjon er å utvikle nye tjenester for å gjøre utleie og bruktsalg mer attraktivt enn å kjøpe nytt.
-
Vi har hatt stor fokus på privat utleie ( fra meg til deg osv) fra starten av, nå har vi økt fokus på bruktsalg - etter opprinnelig plan.
-
Antall brukere og annonser stiger for hver måned, dog med noe lavere frekvens nå enn i starten ( ca 100 per måned). Vi har aldri kjørt en skikkelig markedskampanje eller trykket på noen store brytere.
-
God vekst i sosiale media (instagram 8760 følgere og nyhetsbrev 9000 mottakere). Vi skal tørre å spisse oss å kommunisere med mer engasjerende content og budskap fremover.
-
Vi har opplevd lav konvertering og få transaksjoner på utleie, langt under estimat og målsetting. Dette forsterker viktigheten av å øke fokus på bruktsalg hvor behov er mer jevnt til tross for større konkurranse.
-
Lanserte "bruktsalg-i-butikk" med to pilotbutikker ( DNT-butikken Storgata Oslo og Chillout Grunerløkka) sommer 2023.
-
Trygve Kolderup tok over som daglig leder oktober 2023.
-
Pinsjklypa deles ut på Eventyraften i Oslo Konserthus - vår egen bærekraftspris som går til bransjeaktør som tar ansvar.
-
Etablert et profesjonelt styre våren 2024.
-
SEO-prosjekt iverksatt våren 2024 for å øke Google-synlighet.
-
B2C utleiemodul stadig forsinket, men er endelig klar for pilotkunder høst 2024.
-
Tildelt 1 mnok fra Innovasjon Norge våren 2024, andre søknader til støtteordninger er innlevert.
-
Vi har utskiftninger i stab høst 2024, og skal erstatte nøkkelrolle i UX/Tech Lead. Vi ser etter forsterkninger også på salg og marked.
-
Forrige emisjon ble gjennomført desember 2022. Neste emisjon er planlagt med tegningsfrist 31.august 2024.
-
Pinsj regnes som et eksperiment med høy risiko som investeringsobjekt. Nevneverdige inntekter er ikke forventet før 2025.
FOKUSPROSJEKTER FREMOVER:
-
Førsteprioritet er B2C-utleie. Ferdigstille videreutviklet MVP og onboarding av pilotkunder raskt.
-
Utvikle Pinsj PWA-app. Utrede og planlegge for dette.
-
Videreutvikle løsning for bruktsalg i butikk.
-
Vurdering av fysisk bruktsalg-i-butikk, utrede potensielle partnere.
Det er også lagt tydelige føringer for å inngå partnerskap med bransjeaktører fremover.
PROBLEMENE VI FORSØKER Å LØSE
Fritidsaktivitetene våre medfører en rekke miljømessige utfordringer, og Pinsj har tatt spesielt utgangspunkt i følgende problemstillinger:
*Denne påstanden er ikke statistisk påvist - det er en hypotese vi har benyttet for å måle markedsrespons, men du kan jo se i din egen bod og gjøre et estimat av hvor mye av tiden utstyret ditt benyttes?
Vi må alle erkjenne at en altfor stor andel av utstyr for sport og friluftsliv ligger ubrukt det meste av tiden. 55 % eier tur- og friluftsutstyr de faktisk ikke bruker i det hele tatt, hevdes i undersøkelse av Ipsos.
Produsert utstyr har en begrenset livssyklus før det fases ut og mister relevans, og innen den tid bør produktet benyttes maksimalt. Mange nordmenn har «boden full», og altfor mange kvier seg for å selge eller låne ut, «i tilfelle jeg får bruk for det igjen!». (Om du ikke har brukt utstyret på to år, er det stor sannsynlighet for at du ikke bruker det igjen). Pinsj har etablert tjenester for å gjøre det enklere å dele mer, og du kan selv velge om du vil selge eller leie ut.
Utstyr koster. Kvalitet koster enda mer. Enkelte aktiviteter som topptur, telttur og vinterturer innebærer raskt utstyrspakker for titusener av kroner. Det er en signifikant økonomisk barriere i å utforske og prøve nye aktiviteter i fritiden vår. Pinsj ønsker å gi alle tilgang til mer utstyr fra bransje og privatpersoner, og dermed bidra til å senke terskelen til å prøve nye fritidsaktiviteter.
Merkevarer og butikker har også et behov for å få returnerte varer ut eller tilbake i omløp. Dette er et bredt og varierende spekter av utstyr – demoutstyr, reparasjonsvarer, utstyr med små feil eller skader eller utgåtte modeller. Typiske «outlet»-varer selges gjerne i egne kanaler, mens annet gjerne blir liggende på lager i altfor lang tid, og etterhvert gitt vekk. Pinsj vil utfordre bransjen til å «redde» alle produkter med å finne riktig eier på Pinsj.
I dag etablerer enkelte merkevarer og forhandlere enten bruktsalg eller utleie i egen regi, og det er kjempepositivt. Mange vil nok bli skuffet over responsen. Nye tjenester krever markedsføring og synliggjøring for å bygge opp etterspørsel. Vi tror at mange vil gi opp på grunn av lavt volum og manglende inntjening. Både nettbutikk og google-søk vil dra deg i retning av å kjøpe nytt, og betjening i butikk vil fremholde både salg og mersalg som sin fremste lønnsomhetsstrategi.
Sett fra forbrukerståsted blir de nye, grønne tjenestene en stor jungel. Mange små aktører, spredt på alskens fysiske steder. Noe leies ut der, annet selges brukt der, og både pris og utvalg er tungvint å sammenligne.
"Dette er et utrolig spennende og ambisiøst prosjekt, i et nær uprøvd marked. Både bransje og forbrukere ønsker bedre løsninger til hvordan friluftsutstyr kan brukes oftere, fremfor å ligge ubenyttet i en bod. Pinsj er et svar til alle forbrukere som er klare for å gå fra ord til handling når det gjelder forbruksmønster. Det er noe vi alle vil nyte godt av!"
- Stian Molvær Larsen, tidligere leder for forretningsutvikling Fjellsport Group.
LØSNING - ETT SØK FOR ALLE GRØNNE ALTERNATIVER
Vi går inn i en tid med økt fokus på bærekraft, gjenbruk og reparasjon. Vi ønsker i stadig større grad å foreta mer bærekraftig ansvarlige valg på fritiden vår. Vi bruker stadig mer delingstjenester. Vi leier hus, hytte, bil, bobil mer enn noengang. Pinsj skal bidra til å dele mer av fritidsutstyret vårt på samme måte. 71 % av oss oppgir at de gjerne vil kjøpe mer brukt tur- og friluftsutstyr, 63 % ønsker å låne og 55% ønsker å leie mer. Men vår erfaring, etter 2 år ute i drift, er at det er et godt stykke fra hva folk svarer i undersøkelser til hva de foretar seg i praksis.
Etablerte adferdsmønstre som «Jeg behøver – jeg kjøper nytt» er altfor godt innprentet i de fleste av oss. Vi handler nytt hele tiden. Bruktsalg er godt etablert, mens utleie har en lang vei å gå. Pinsj er den eneste plattformen som har samlet disse tjenestene i ett søk, på en plattform. Mulighetene - utvalg, pris og tilgjengelighet" - for både utleie og salg bør samles og forbedres for å bli et preferert valg i stedet for nykjøp. Det er i mange tilfeller ikke innlysende hvorvidt behovet ditt er å kjøpe brukt eller leie, og disse alternativene bør vurderes opp mot hverandre – både fra tilbyder- og kundesiden.Og disse tjenestene mener vi bør integrere både bransje- og privatpersoner som kan samle sine utleie- og bruktsalg-tjenester på ett og samme sted. Vi mener dette vil bidra til å løfte nivået på bruktsalg og utleie og dytte trender i riktig retning
I en overført situasjon, tenk deg at du er vegetarianer og må gå rundt og lete etter de riktige produktene blant en masse uaktuelle varer. Pinsj er som friluftsverdenens vegetarianerhylle i matbutikken.
Pinsj skal gjøre det enklere, rimeligere og mer naturlig for alle å foreta grønne valg.
HISTORIEN
Pinsj' initiativtaker Aleksander Gamme er kjent som en svært allsidig ekspedisjonsfarer, og har i 20 år ledet og gjennomført et bredt spekter av spektakulære prosjekter og kreative ekspedisjoner over hele kloden. Han er bla kjent fra TV-serier som «Drømmeturen», «Oppdrag Nansen» og «Ekspedisjon Dronning Maud Land».
I hele sin karriere har han jobbet med sterke norske merkevarer som Åsnes, Alfa, Fjellsport, Devold, Helsport og Rottefella, både som ambassadør, produkttester og rådgiver. Han har således også vært en storforbruker av utstyr, og utvilsomt etterlatt seg unødvendig høyt klimaavtrykk.
Pinsj er slettes ingen ny ide. Merkevarer og forhandlere har i løpet av de siste årene økt bærekraftsfokuset betraktelig. Da ideen ble luftet med aktører for 4-5 år siden, var talen klar – «Vi lever av å selge nye ting!». Alt annet var uinteressant. Kun nisjeaktører som frontet bærekraftstankegangen.
Heldigvis har omveltningen vært stor og rask. I dag er ikke bærekraft et valg, det er en selvfølge. Allikevel stanset forespørsler om å bidra til å bygge Pinsj opp på styrerommene. Interesse og positivitet an mass, men lite vilje i å allokere kapital i retning mindre avtrykk. Investeringer må gi sikker avkastning, ikke høy risiko i retning av reparasjon, brukthandel og sirkularitet, som til og med andre aktører kan benytte. Og det er i grunn forståelig nok. Eiere vil ikke senke omsetning og lønnsomhet. Bransjen lever fremdeles av å selge nytt.
Svaret ble etter hvert tydelig – å etablere plattformen selv. Strategien ble derfor at at plattformen skal være eid av brukerne selv. Fordelen er at vi har full kontroll, og ikke risikerer å innlemmes som en nyttig brikke i et større kommersielt univers. Vi kan være kompromissløse på å ha fokus mot å slåss mot forbrukshysteriet, og ikke bli en annen aktørs grønnvasking. Uten noen merkevarer eller store kjeder på eiersiden unngår vi også konkurransepolitikk i form av «..dette vil vi ikke bruke, fordi vår konkurrent har investert i tjenesten». Pinsj skal være åpen for alle, både privatpersoner, foreninger, organisasjoner og kommersielle aktører.
Etter et halvt års utvikling, begynte kontoen å bli farlig tom. Men nå hadde toget satt seg i bevegelse, og en håndfull ressurssterke profiler i bransjen gikk inn som hjørnesteinsinvestorer (se teamet). I neste finansieringsrunde kom mer enn 300 eiere inn på eiersiden, heriblant kjente navn som Cecilie Skog, Thomas Alsgaard, Børge Ousland, Ivar Tollefsen, Astrid Uhrenholt Jacobsen osv. Det er et mål å ha alle som vil med som medeiere av Pinsj. Dette sørger for eierskapsfølelse og gode ambassadører.
Vi lanserte P2P utleie i 2022 og så annonsene raskt bygge seg opp. Det var tydelig at folk likte tanken, la oss dele mer. Vi var forberedt på bruke tid på "fylle butikken", og vi har per juli 2024 mer enn 3500 utstyrsannonser- enten til utleie eller for salg.
Det komplekse med markedsplasser er at du må få to sider i balanse - tilbud og etterspørsel. Vi var klar over at nordmenn er eieglade og at å leie telt, pulk og annet friluftsutstyr er ukjent for de fleste. Derfor har Pinsj hele tiden vært tiltenkt å bestå av en rekke tjenester, for å diversifisere risiko og samle ulike inntektskilder i samme plattform.
"Bruktsalg i butikk" er en tjeneste som digitaliserer loppemarkedet, og hvor du kan ha full oversikt over utvalget på bruktbutikken på en enkelt side. Dette lanserte vi i 2023, og er for øyeblikket i bruk i to pilotbutikker. Dette har vært en populær tjeneste, og her har vi opplevd tidvis at etterspørselen har vært større enn tilbudet.
Bruktsalgs-butikker har poppet opp som paddehatter i 2023 og 2024. De fleste bruker samme digitale plattform eid av danske wecircle.io. Dette er en variant av hva vi bygger opp i bruktsalg i butikk, og et godt eksempel på hvordan en digital løsning kan fyre opp butikk-aktivitet i gjenbruk. Vår "bruktsalg i butikk" kan og bør videreutvikles til et fullverdig system for butikker som ønsker å selge brukt, og samtidig synliggjøre varene ut i en etablert markedsplattform som Pinsj.
Ang P2P utleie, så har vi definitvt slitt med å løfte frem etterspørselen for leie av turutstyr. Vi visste at det var en smal nisje, og at vi aldri kunne leve av dette. Samtidig har andre utleieplattformer også blitt bedre kjent og godt etablert i covid-perioden, så utleietjenesten her er i direkte konkurranse med dem. Planen har derfor helt fra starten av vært å utvikle en B2C-løsning for nedre del av SMB-markedet. Dette har tatt tid, for lang tid. Vi har muligens gravd for dypt ned i detaljer, men høst 2024 er den endelig klar for å tas i bruk. Vi gleder oss til å få testkunder som skal bidra til å fortsette å utvikle denne tjenesten. Det er også dette støtten fra Innovasjon Norge er øremerket. Dette er en tjeneste som på sikt skal gi gode inntekter til Pinsj.
«Vi er alle en del av problemet, så hvorfor ikke være endel av løsningen også?»
Aleksander Gamme
P2P Utleie-tjenesten
En utleieprosess er en komplisert brukerreise. Utleier setter egen pris på utstyret som skal leies ut, og tjenesten regner automatisk sluttsum etter valgt bookingperiode. I motsetning til å kjøpe, har du to punkter for kontakt – henting og tilbakelevering. I tillegg er ikke garasjen eller hjemmet ditt som en butikk, med faste åpningstider og alltid tilgjengelig. Derfor må en forespørsel på leie av utstyret bekreftes før leietaker betaler og avtalen er opprettet. Telefonnummer og adresse til utleier blir formidlet etter opprettet avtale, og partene kan avtale ytterligere forhold gjennom en meldingstjeneste.
Utleie krever høy tillit mellom partene. Utleier må vite at dette er en ansvarlig person som vil gjøre sitt beste for å ta vare på utstyret, og leietaker er helt nødt til være sikker på at det ikke mangler en teltstang. Følgende tjenester skal bidra til å øke tilliten mellom partene:
- Profilbilde med tekst «Om meg selv»
- Bank-ID verifisering
- Kanselleringsvilkår
- Integrert forsikring av utstyret
- Gjensidig evaluering
Vi mener alle ovenstående punkter er viktige og har valgt å integrere dem allerede til lansering. Både utleier og leietaker vil bli evaluert av motpart etter avsluttet leieforhold, og score og omtale vil bli synlig på deres profil. Fremover ønsker vi også at selve produktet blir evaluert, slik at både service og innfridde forventninger vil stå i fokus.
Pinsj benytter foreløpig Stripe betalingsløsning med de mest vanlige bank- og kredittkort. Dessverre støtter ikke Vipps betalingsmodeller med kanselleringsvilkår og splitt av transaksjonene.
Bruktsalg er enkelt i sin gjenkjennbare form. Kontakt opprettes med melding og partene avtaler pris og henting via meldinger, som vi kjenner igjen fra Finn.no
I Pinsj er det også etablert en redaksjonell hub med inspirasjonsinnhold og bærekraftsartikler hvor vi gir gode tips, både til bruk av tjenestene og om brukerne.
B2C Utleie-tjenesten
B2C Utleie modulen vår har vært et krafttak. Men nå ser vi lys i tunnelen og er i det hele tatt ganske fornøyd. Et slikt produkt blir aldri "ferdig", men nå er vi på et sted hvor vi kan ta tjenesten i bruk og at den har verdi for kunder.
Pinsj B2C-utleie er for små og mellomstore bedrifter som ønsker å leie ut (og etterhvert selge brukt) utstyr i større volum. Dvs at vi har full oversikt over varelagerstatus og plukklister på antall av ulike produktkategorier. I praksis kan du altså leie ut f.eks 20 par fjellski og fjellskisko i en og samme annonse, hvor leietaker kan velge ønsket lengde og størrelse på sko.
Den store "value proposition" for å bruke Pinsj for utleie vil være fleksible pris-oppsett og at annonsene publiseres ute på en etablert markedsplass. Vi markedsfører produktene for deg, og det er derfor enkelt å komme i gang med utleie og tilskaffe seg ekstrainntekter.
Løsningen er satt opp med samme forespørsels- og godkjenningssystem som privat utleie, og meldinger varsles på SMS.
Løsningen har stort utviklingspotensiale for å tilpasse ytterligere kundesegmenter og produktkategorier.
Bruktsalg i butikk
Bruktsalg i butikk - tjenesten er utrolig spennende, da den kan dekke ganske ulike behov. Den fungerer til å ha en bruktbutikk i en annen butikk, den fungerer til å ha digitale loppemarked, og på sikt så bør den fungere til å kjøre en enkeltstående bruktbutikk.
Tjenesten vår er foreløpig ganske enkel. Når du har lagt ut en annonse, så får du tilbud om du vil selge produktet i en valgfri butikk i nærheten av deg. Ønsker du å benytte deg av det, så sendes en forespørsel til butikken, hvor de kan avgjøre om de ønsker å ta inn produktet. Ved godkjenning, så "checkes" produktet inn til butikk, og lokasjon på din digitale annonse endres til butikkadressen. Du får SMS-beskjed når produktet er solgt og oppgjøret blir vippset direkte til din konto.
Tjenesten fungerer på samme måte med fysiske popup-bruktsalg. Du lager en annonse, sender til godkjenning, og vi selger for deg mens du kan slappe av og vente på pengene rett på konto.
EMISJON 2024 - HVA SKAL VI BRUKE PENGENE TIL?
Å utvikle digitale plattformer fra bunnen krever ressurser. Etter snart 3 år med utvikling har vi altså etablert 3 tjenester.
1. P2P Utleie
2. B2C Utleie
3. Bruktsalg i butikk.
Styret som er etablert våren 2024 har satt en prioritert rekkefølge på fokuset fremover. Samtidig så er også støtte fra Innovasjon Norge retningsgivende i hva vi skal bruke ressursene fremover (videreutvikle B2C).
Ref avsnittet "Fokusprosjekter fremover " så ønsker vi også å utvikle en PWA-app som vil bidra til å løse mange av våre utfordringer med meldingsflyt, notifications, mer mobiltilpasset aktivitet generelt.
Vi har også utskiftninger i stab etter tre år med det samme teamet, og dette er naturlig. Det medfører litt usikkerhet inn i en overgangsfase, men gir samtidig muligheter til økt engasjement og fart fremover.
Daglig leder Trygve Kolderup har hatt et ønske om å ha et fysisk mer samlet team, og det håper vi vil være et mål når vi rekrutterer nye nøkkelpersoner. Det tilstrebes uansett holde høyt ressursfokus på utvikling, og holde administrative kostnader nede. Det nye teamet som settes avhenger naturlig nok av økonomisk situasjon og utfallet av emisjonen.
Avslutningsvis vil vi presisere at Pinsj fremdeles er i en tidlig startfase. Vi bygger stein på stein, og det er lett å påpeke at utviklingen går seint. Men det er lettere å styre en Volvo Amazon enn en Ferrari når omgivelsene forandrer seg kontinuerlig. Dessuten så koster det langt mindre kapital.
.
HVORFOR INVESTERE I PINSJ?
Ved å investere i Pinsj, så investerer du først og fremst i ENDRING – i mindre avtrykk og mer bærekraft. Vi ønsker alle å fortsette å ha aktive liv, men vi må tilrettelegge for mer deling og gjenbruk i fritiden vår. Tiden er overmoden for en bedre digital infrastruktur ved å samle utstyrsdeling og bruktkjøp på ett sted.
Pinsj er et motsvar på bransjens egne unnskyldninger, og skal både eies og videreutvikles med flest mulig brukere som eiere. Vi senker terskelen for å oppleve mer ved å legge til rette for å dele mer av utstyret vårt.
Ved å investere i Pinsj, så investerer du i et grønnere friluftsliv. Som medeier vil du være aktivt med og dytte på nødvendige trender. Forhåpentligvis gjør du en god økonomisk investering også. Men i denne tidlige fasen ønsker vi at du investerer mer med hjertet enn med Excel-arket.
Vi lover altså ikke gull og grønne skoger (kanskje litt grønnere skoger...) ved å investere i Pinsj. Samtidig vet vi at en delingsplattform vokser i verdi med antall brukere og potensialet for inntjening, ikke nødvendigvis inntjeningen selv. Slike sosiale markedsplattformer har typisk lav eller ingen inntjening de første årene.
Som medeier i Pinsj, så håper vi at du vil ha et ekstra engasjement for å bruke og bygge opp en markedsplattform med grønne tjenester. Og nettopp dette engasjementet tror vi betyr enormt. At du er med som bruker og medeier, er et viktig element for å lykkes.
Som medeier regner vi det naturlig at du også ønsker å benytte Pinsj. Ved å rydde i garasje, bod og skap så vil du frigjøre og aktivere død kapital og gi deg selv mer orden og oversikt. Ivrige utleiere kan ha titalls utleieforhold i året, som genererer en hyggelig ekstrainntekt. Ved å ha inntjening på egen eid utstyr, kan du forsvare å velge høyere kvalitet når du behøver nytt, og det sparer miljøet.
Husk at plass også er kostbart, så det er ingen grunn til å beholde utstyr du sjelden bruker.
Vil vil også presisere at Pinsj vil være et "eksperiment" i lang tid og at vi på mange måter tar høy risiko ved å utvikle tjenester som må modnes i markedet. Å investere i aksjer vil alltid innebære en risiko for tap, og det er viktig for oss at alle medeiere er klar over dette.
"Sport- og friluftsbransjen har lange tradisjoner for samarbeid om bærekraftstiltak i produksjonen vår, men det er foreløpig lite samarbeid om å forlenge levetiden til de produktene vi lager. Vi håper at Pinsj kan bli en katalysator for at bransjen sammen kan bidra til mer bærekraftig friluftsliv i Norge."
- Yngvill Ofstad, bærekraftsansvarlig Bergans Fritid AS
ET NØDVENDIG EKSPERIMENT
Vi har fra første spadetak vært tydelig på at Pinsj er et eksperiment. Men det er et nødvendig eksperiment. Som med alle tidligfase-selskaper med utvikling av nye tjenester, så vil det være krevende og risikabelt på veien for å lykkes. Som forbrukere er vi godt vant med å kjøpe, men langt mindre bevandret i å leie. Vi er ettertrykkelig klar over at vi skal dytte på en seig masse av forbrukeratferd, og er forberedt på at det vil ta tid.
Markedsplasser med både bransje og privatpersoner som både tilbydere og kunder, er krevende å bygge. Vi har troen på at vi oppnår engasjementet som kreves med å samle oss, naturglade mennesker som både eiere og brukere i et felles eierskap.
Utstyrskategorier som toppturski, pulk, kano, telt, skredutstyr osv er allerede populære leieprodukter, men i andre kategorier vil markedet modnes og tilbydere vente på forespørsler.
Pinsj er tuftet på ønsket om at forbruker i større grad ØNSKER å velge grønt og bærekraftig. I dag er det et virvar av kanaler, tjenester og merkinger – som drukner i kommersiell kommunikasjon om tilbud og nye produkter.
Vi er et lite, men engasjert team. Uten nært forestående ansettelser har vi lave administrative kostnader, men kan allikevel ha god fart og fremdrift. Det er uansett sårbart å være i startgropen.
Å etablere en markedsplass for både utleie, utlån, bruktsalg og gibort på samme sted, ser vi definitivt som en styrke, men gir større kompleksitet i utviklingen. Ingen hyllevareplattformer er godt nok tilpasset for våre behov, og derfor har vi valgt å bygge alt fra bunn. Dette er naturlig nok ressurskrevende på alle måter.
Blant de store styrkene er å ha en tydelig målgruppe. Det er enklere å kommunisere til turglade og aktive mennesker, enn å løfte frem tjenesten til absolutt alle. Vi opplever også at naturglade mennesker har et stort moment innen bærekraft, deling og gjenbruk - som i stadig større grad opptar spesielt yngre målgrupper.
Pinsjklypa ble delt ut på Eventyraften i Oslo Konserthus. Vinneren 2024 ble Sømhuset AS
FORBRUK, TRENDER OG SIRKULARITET
Vi nordmenn er verdensmestre i mye rart. Også i forbruk. I 2020 nådde sportsbransjen I Norge en ny milepæl – 20 milliarder kroner i omsetning, og det har fortsatt oppover de siste årene også. Det selges for eksempel omlag 100 000 nye alpinski - hvert år. Høy kjøpekraft og aktiv fritid er slett ikke noe galt, men vår innstilling om «alle skal eie alt» er et voksende problem og bakteppe for denne forbruksveksten.
Vi må dele mer, gjenbruke mer og reparere mer. Pinsj skal bidra på alle disse områdene.
Men langvarig bruk er dårlig butikk med dagens lineære forretningsmodell. Butikker og merkevarer i dag, baserer seg på å selge flest mulig varer, gjerne på kampanjepris eller til lavpris. Konsekvensen er at vi opplever at det er billigere og enklere å kjøpe nytt enn å reparere.
Dagens «normale» forretningsmodell medfører også store menger lavkvalitets–kampanjevarer som tåler færre bruksdøgn. Store mengder utstyr som ikke kan resirkuleres, skrotes hvert år. Resirkulering er både svært energikrevende og ikke minst komplekst innen sport – friluftslivsprodukter som består av mange ulike råvarekomponenter.
Vi står heldigvis overfor et stort skifte i forbrukeratferd. 8 av 10 nordmenn ønsker å leve mer miljøvennlig, ifølge en undersøkelse gjort av Opinion. 80 % oppgir at de av og til kjøper brukt, 94 % mener gjenbruk er viktig, men hele 32 % sier de foretrekker å kjøpe nytt i en undersøkelse av Respons Analyse.
- Gjenbruk er en av de sterkeste forbrukertrendene vi ser, og det preger folks syn på produkter, sier professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole i en kommentar til undersøkelsen.
Circular Norway anslår at den norske økonomien kun er 2,4 % sirkulær, noe som understreker at nye sirkulære forretningsmodeller er høyst nødvendig for å redusere material- og ressursforbruket.
For sport- og friluftsutstyr er deling, lang levetid og reparasjon noe vi alle kan bidra med. Det er som kjent enklere å slutte å lage søppel, enn å skape verdier av søppel.
Pinsj vil bidra til at produsert utstyr blir benyttet mer, av flere. Ved å inspirere og legge til rette for mer deling av hverandres utstyr, vil vi kunne være mer aktive – men eie mindre. Pinsj har også konkrete planer for å bidra å til økt reparasjon i sport- og friluftsmarkedet, samt utfordre bransjen til å designe og produsere utstyr som tåler langvarig bruk.
Kilder:
https://sportsbransjen.no/no/nyhetsarkiv/lite-gjenbruk-for-sportsutstyr
https://sportsbransjen.no/nyhetsarkiv/sportsbransjen-er-vekstvinner-under-pandemien
https://www.circularnorway.no/gap-report-norway
TEAMET
Ekspedisjonsprofilen Aleksander Gamme er primus motor, og har samlet et team med hjørnesteinsinvestorer og profiler for å skape endring. Teamet avbildet under kom inn fra starten av, mens i crowdfundingen vår 2022 kom også navn som Cecilie Skog, Thomas Alsgård, Børge Ousland, Ivar Tollefsen og Astrid Uhrenholt Jacobsen inn på eiersiden. En rekke ledere i norske merkevarer ble også medeiere.
Felles for oss alle er at vi ser det som en nødvendighet å ta ansvar for å legge til rette for å endre forbruksmønsteret vårt.
Det er per des 2022 syv personer som jobber daglig med Pinsj - 1 primus motor, 1 UX/produktsjef, 2 kommunikasjon og innhold, 3 utviklere.
Vi er i skrivende stund i ferd med å sette opp et eksternt styre, og har planer om å ha dette på plass innen 1.feb. Advisorteamet vil roteres, men brukes aktivt for å gjøre strategiske vurderinger og avstemminger på utviklingsprioritering.
På utviklingsfronten har Pinsj har benyttet Liflig by Capra AS til utvikling i første fase. Denne avtalen ble etterhvert altfor kostbar målt opp mot fremdrift. Bruddet ble smertefullt og vi er fremdeles i en juridisk tvist rundt sluttoppgjøret. En redegjørelse for denne tvisten blir tilgjengelig om kort tid, hvis ikke tvisten løser seg.
Pinsj har i løpet av våren 2022 engasjert Tiqri AS til videre utvikling av Pinsj. Her har vi 3 utviklere til en tredjedel av prisen av Liflig by Capra, og det er sålangt et strålende samarbeid.
RISIKO
Enhver investering i aksjer er beheftet med betydelig risiko. Dersom noen av risikofaktorene, inkludert de inntatt nedenfor skulle materialisere seg, vil det kunne ha en negativ innvirkning på selskapet, herunder dets nåværende og fremtidige virksomhet, resultat, likviditet og finansielle stilling forøvrig. Dette innebærer at verdien av aksjene kan reduseres, slik at investorer kan risikere å tape hele eller deler av investeringen. En investor bør ikke investere i aksjer dersom vedkommende ikke har råd til å tape hele investeringen. Risikofaktorene som er presentert under og i prospektet må anses å være særlig viktige, men gir ikke en uttømmende beskrivelse av det totale risikobildet.
Finansiell risiko
Vi er tydelige på at Pinsj er et eksperiment med høy risiko rent finansielt, og det er generelt utfordrende å lykkes i å skape suksessrike markedsplattformer. Vi mener allikevel vi er i en god posisjon til å lykkes. Selskapet er avhengig av ekstern kapital for å utvikle seg. Med både en vellykket cornerstones-emisjon høst 2021, crowdfunding 2022 og vår første profesjonelle investorgruppe ombord, mener vi dette bekrefter investeringsvilje i markedet, og ønsket om å skape endring er stort.
Budsjett og likviditet
Budsjetter må ansees å være veiledende og justeringer vil skje fortløpende. Inntektsprognoser er usikre på et så tidlig tidspunkt. Det er atskillig usikkerhet rundt volumvekst og dekningsbidrag på utleietjenester og bruktsalg av friluftsutstyr, men bærekraftstrendene er tydelige.
Hovedfokus vil være å bygge Pinsj over lang tid, og ikke snuble i likviditet underveis. Initiativtaker og hjørnesteinsinvestorer er generelt positive til å bidra med ytterligere kapital i fremtidige emisjoner.
Marked/konkurranse
Vi ser på konkurranse i markedet som positivt. Alle tjenester som legger til rette for gjenbruk og utleie vil styrke trenden og endre forbrukervaner i nødvendig retning. Vi anser det som et stort positivt fortegn å være i forkant av trend i vårt segment på dette området, selv om usikkerheten er større. Det er ingen andre direkte konkurrerende virksomheter i vårt segment.
Selskapsspesifikke risiko
Selskapet drives i dag i hovedsak av initiativtaker, noe som kan være sårbart. Selskapet har som plan å bygge opp en større organisasjon internt på sikt, og første skritt er å få på på plass et engasjert styre.
Slike utviklingsprosjekter innebærer generelt risiko relatert til kostnadsoverskridelser og utsettelser. Av denne grunn signerte Pinsj en fastsum utviklingsavtale lansering Pinsj er i dag en fullt fungerende plattform, og ekstern kapitaltilførsel vil bidra til raskere utvikling og muligheter for å styrke organisasjonen.
Det er stor politisk velvilje til å legge til rette for gjenbruk, reparasjon og utleie. Vi forventer positive bidrag og drahjelp for våre tjenester i fremtiden som redusert merverdiavgift og forbedrete skattebetingelser på personlig utleie.
Generelt om kjøp av aksjer
Enhver investering i aksjer er beheftet med betydelig risiko. Dersom noen av risikofaktorene, inkludert de inntatt ovenfor skulle materialisere seg, vil det kunne ha en negativ innvirkning på selskapet, herunder dets nåværende og fremtidige virksomhet, resultat, likviditet og finansielle stilling forøvrig. Dette innebærer at verdien av aksjene kan reduseres, slik at investorer kan risikere å tape hele eller deler av investeringen. En investor bør ikke investere i aksjer dersom vedkommende ikke har råd til å tape hele investeringen. Risikofaktorene som er presentert under og i prospektet må anses å være særlig viktige, men gir ikke en uttømmende beskrivelse av det totale risikobildet.
"Om Pinsj ikke lykkes, skal alle være smertelig klar over at ingen har tapt mer penger på denne satsingen enn meg. Og det er slik jeg vil ha det."
- Aleksander Gamme
OPPSUMMERING
Vi ønsker deg velkommen som medeier av Pinsj. Sammen kan vi skape en helt nødvendig endring. Vi ønsker at du investerer mer med hjertet enn med Excel-arket, for det gjør vi. Lykkes vi på lang sikt, så er også den finansielle oppsiden solid. Vi håper vi har belyst usikkerhetene på en realistisk måte, men samtidig løftet frem mulighetene til å bli med oss på en spennende reise. Det er et mål for oss å få med flest mulig medeiere og skape et fellesskap rundt den videre utviklingen av Pinsj.
Ta gjerne kontakt på blimed@pinsj.no om du har spørsmål eller ønsker å bidra på annen måte.
God tur!
Sett deg på liste for å bli medeier!
Get in touch so we can start working together.